Kom smør, sirup og sukker i en lille gryde.
Smelt det ved jævn varme - det må ikke koge.
Tag det af varme og lad det afkøle lidt.
Bland hvedemel, kanel, ingefær, nelliker, allehånde, salt og mandler sammen i en skål.
Bland vand og potaske sammen.
Hæld potaske og det smeltede smør/sukker i skålen med de tørre ingredienser.
Rør dejen sammen til den er ensartet.
Lad dejen køle lidt og samle sig.
Rul dejen sammen til en pølse og pak den i bagepapir. Tryk den firkantet, hvis du gerne vil have firkantede brunkager.
Læg dejen i køleskabet i min. 4 timer.
Tag dejen ud af køleskabet.
Skær den i helt tynde skiver - de hæver lidt i ovnen, så skær dem tyndere end du tænker, de skal være.
Fordel brunkagerne på en bageplade med bagepapir.
Bag brunkagerne ved 180 grader (alm. ovn) i ca. 9 minutter.
Tag dem ud og afkøl helt på en bagerist.
Opbevar dem i en lufttæt beholder.