• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
Louiogbearnaisen
  • Opskrifter
  • Foto
  • Shop
  • Om
  • Kontakt
menu icon
go to homepage
  • Opskrifter
  • Kogebøger
  • Kurser
  • Om
  • Kontakt
    • Facebook
    • Instagram
    • Pinterest
    • TikTok
  • subscribe
    search icon
    Homepage link
    • Opskrifter
    • Kogebøger
    • Kurser
    • Om
    • Kontakt
    • Facebook
    • Instagram
    • Pinterest
    • TikTok
  • ×
    Home » Brød og boller » Madpakkebrød

    Saftige frokostbrød med squash, ost og frisk timian

    Af Louise | 19 Comments | Indlægget kan indeholde affiliatelinks (links markeret med *)

    De her lækre frokoststykker, kommer til at fylde min madpakke i næste uge. Jeg er ikke ret god til rugbrød, da det kræver pålæg. Derfor er det ofte brød med fyld, madmuffins eller proteinrige salater, som bliver min frokost.

    Det er nemt og man behøver ikke smøre maden - det er bare at smide det i en bøtte, sammen med lidt grønt, og så afsted.

    Frokostbrødene bliver lækre saftige af den revne squash og fylder lidt mere i maven med protein og fedt fra osten. Man kunne vælge, at smide lidt kerner i, men de var ikke lige på lager i mit skab.

    Brødene røg i fryseren, så de er klar til ugen. Sammen med lidt dip af butterbeans og grøntsager, strutter min madpakke jo af sundhed, så det tangerer til det irriterende ;)

    Dippen med butterbeans kommer med opskrift i næste uge. Et ret lækkert alternativ til den traditionelle hummus.


    Saftige frokostbrød med squash, ost og frisk timian

    frokostbrød med squash, ost og frisk timian

    Print Email Pin
    Tilb. tid18 minutter minutter
    Antal: 12 styk
    Undgå, at din skærm går i sort, når du bruger opskriften.

    Ingredienser

    • 25 g gær
    • 4 dl kærnemælk, stuetempereret
    • 1 groftrevet squash
    • 1 spsk groft salt
    • 3 spsk olivenolie
    • 1 spsk honning
    • 1 æg
    • 1 spsk friskhakket timian
    • 100 g revet ost
    • 1,5 dl groft mel, her er brugt hvid hvedemel
    • 6-8 dl hvedemel

    Sådan gør du

    • Rør gæren ud i kærnemælken. Tilsæt salt, olie og honning og rør det godt rundt. Kom herefter revet squash, æg, ost, timian og groft mel i dejen, rør godt.
    • Lad dejen hvile 10 minutter.
    • Tilsæt hvedemel lidt efter lidt og ælt dejen. Dejen skal være klistret, men stadig kunne æltes.
    • Når dejen er æltet min. 5 minutter kommes den tilbage i skålen og dækkes til. Lad den hæve lunt i ca. 2 timer - til dobbelt størrelse.
    • Vend dejen ud på et meldrysset bord, hvor den formes til en firkant på ca. 1,5 cm tykkelse. Pas på med ikke at slå al luften ud af dejen.
    • Bruge n skarp kniv eller dejskraber til at dele dejen i aflange firkanter. Kom stykkerne på en bageplade med bagepapir.
    • Stykkerne dækkes til og efterhæver ca. 30 minutter.
    • Pensl stykkerne med lidt vand og bag dem ved 225 grader i ca. 15-18 minutter.
    • Afkøles på en bagerist.

    Min kogebog er på hylderne!Klik her og se min kogebog med nemme alt-i-en aftensmad (med minimal opvask) til travle hverdage og weekender.

    TIP: Drys evt. stykkerne med lidt groft salt efter de er blevet penslet - de giver en lækker smag

    TIP: Både squash og timian kan udskiftes med andre grøntsager og krydderier. Prøv med gulerod eller rødbede, det er også ret godt.

    TIP: Frys stykkerne ned. Tag de antal du skal bruge op aftenen før og lad dem tø op natten over.

    Mere sulten?

    • mumie pølsehorn - halloween opskrift
      Mumie pølsehorn
    • Pestosnegle - opskrift pizzasnegle med pesto
      Pestosnegle
    • Pirogger - opskrift på empanadas
      Pirogger/empanadas
    • pizzaboller
      Pizzabrød med pepperoni og ost

    Reader Interactions

    Comments

      Skriv en kommentar Annuller svar

      Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    1. Lisbeth

      marts 11, 2021 at 4:24 pm

      De brød er virkelig et hit.
      Indtil videre er yndlingsversionen:
      Italiensk coppa (tørret skinke) i små tern, et drys chiliflager og til sidst fintskåret rødløg/salt/ost på toppen

      Svar
    2. Lisbeth

      februar 15, 2021 at 11:58 am

      Hejsa
      Kan det passe, at dejen er meget flydende, selvom den er blevet æltet (på maskine) i 10 min ?
      Min squash var helt normal str, så så jeg tænker ikke, at det kan være det.

      Svar
      • Louiogbearnaisen

        februar 16, 2021 at 3:46 pm

        Hej Lisbeth,

        Hmm nej, den skal ikke være super flydende.

        Men der kan være forskel på melmængden afhængig af mel og vandindholdet i squash.

        Så prøv og tilsæt lidt mere mel næste gang 🙂

    3. Freya

      august 25, 2019 at 5:28 pm

      Hvor mange g squash vil du ca tro der skal bruges?
      Jeg har nemlig en squash på 1300 g fra drivhuset og tvivler på den hele skal i 😅

      Svar
      • Louiogbearnaisen

        august 27, 2019 at 10:15 am

        Nej, det bliver nok lige i overkanten 😆

        Prøv at tage et stykke af din kæmpesquash (som en normal størrelse squash) og kom lidt i ad gangen, indtil du synes, det er passende.

        Sig endelig til hvis du har flere spørgsmål og del meget gerne resultatet med os i en kommentar på bloggen.

        Hav en dejlig dag!

    4. Emma Katrine

      marts 27, 2015 at 5:51 pm

      Hej :)

      Hvor meget mel ud over de 1.5 dl skal der i dejen (efter din erfaring)?

      Pft.

      Mvh. Emma Katrine

      Svar
    5. Randi

      februar 01, 2013 at 5:34 pm

      Dejen er sat til hævning i dette øjeblik, så håber de bliver lækre. Tilsatte forøvrigt nogle græskarkerner.

      Svar
      • Loui

        februar 06, 2013 at 6:11 pm

        Hej Randi

        Håber du fik nogle lære boller :) Lækkert med græskarkernerne i :)

    6. peter

      september 15, 2012 at 2:11 pm

      Glemte lige, squashen er fra den stores skolehave :)

      Synes det var sjovt med hende ovenfor der synes det er tidskrævende, prøv at sidde og knække solsikkeskaller, så blir det tidskrævende! Vi var en hel familie med ømme fingre og en lille bunke kerner ;)

      Svar
    7. peter

      september 15, 2012 at 1:26 pm

      Forrygende brød! Det er nu grunddej i mange versioner her!
      Idag er der spuash soltø.tomat, solsikkefrø (hjemmepillede efter knægtens solsikkeprojekt med naboen :)) og cheddar.
      Men alt kan jo næsten fyldes i.. tak!!

      Svar
      • Loui

        september 15, 2012 at 1:48 pm

        Hej Peter

        Det er jeg glad for at høre :) Sejt, med solsikkeprojekt, de må blive ekstra gode med håndpillede frø ;D
        Ja, de kan bare varieres i det uendelige, har selv lige sat en ny portion over til næste uges frokoster.

        God weekend

        Mange hilsner

        Louise

    8. Anna

      september 01, 2012 at 3:07 pm

      De står inde under dynen og hæver nu :) Synes godt nok det er et lidt tidskrævende projekt, men håber det bliver godt :D Jeg skal afsted til en veninde nu, så min kæreste tager over (gisp!)....

      Dog undrer jeg mig - hvor skal ægget hen? :$ Bruger det kun til at pensle med i hvert fald. Hehe.

      Svar
      • Loui

        september 05, 2012 at 11:04 am

        Hej Anna

        Håber du fik nogle lækre boller ud af dem :) Ret sejt at få kæresten til at tage over ;)
        Ægget havde jeg lige glemt i farten, det er rette i opskriften nu. (det skal i dejen)

        Mange hilsner

        Louise

    9. Cecilie Lykke

      august 30, 2012 at 2:33 pm

      Kom over bloggen din i strad og jeg elsker den virkelig! Kommer at følge med her fremover, så mye god mad :-)

      Svar
      • Loui

        august 30, 2012 at 4:18 pm

        Hej Cecille

        Tusinde tak :D Er rigtig glad for du kan bruge bloggen :)

        Mange hilsner
        Louise

    10. M

      august 26, 2012 at 11:38 am

      Mums, jeg må lige i byen efter lidt småting. De skal prøves. Jeg elsker rugbrød, men ikke pålæg. Til gengæld elsker jeg sandwich med rugbrød og f.eks. humus, spidskål og ovnbagte tomater. Rugbrødssanwich er ikke så ringe endda. God søndag.

      Svar
      • Loui

        august 28, 2012 at 8:42 am

        Hej Mette

        Uhm, sådan en rugbrødsmad lyder slet ikke dårlig :D Og med nybagt rugbrød kunne jeg helt sikkert også blive overbevist. Den skal vist prøves, tak for inspirationen :)

        Mange hilsner

        Louise

    11. Tina Virenfeldt Kristensen

      august 25, 2012 at 1:25 pm

      Mmmmm hvor lyder de bare lækre - de skal helt sikkert prøves! For ligesom dig er jeg heller ikke det store rugbrød-med-pålæg menneske :)

      Svar
      • Loui

        august 28, 2012 at 8:45 am

        Hej Tina

        De er også bare super gode og et godt alternativ til frokosten :)
        Jaa, hvis ikke det er nybagt rugbrød og meget lækkert pålæg, bliver jeg også lidt vanskelig ;)

        God tirsdag

        Mange hilsner
        Louise

    Primary Sidebar

    GØR SOM OVER 25.000 ANDRE

    Få opskrifter, guides og (vanvittige gode) tilbud på bøger og kurser.

    Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

    MIN KOGEBOG ER HER!

    Nem aftensmad (med minimal opvask) til travle hverdage og hektiske weekender.

    Se kogebogen her

    Louise - Louiogbearnaisen

    For dig, som er vild med nem mad og mundvandsløbende madbilleder - tilsat en god portion ord, uhøjtidelighed og mangel på løftede pegefingre. Er med på obligatorisk fredagskage, spandevis af kaffe og opskrifter, som er nemme og ligetil

    Gør som +25.000 andre og få det hele med →

    Populære opskrifter

    • verdens bedste Chocolate Chip Cookies - cookies opskrift
      The Best Chocolate Chip Cookies
    • Tortellini med soltørrede tomater, parmesan, spinat og kylling-4
      Tortellini med soltørrede tomater, spinat og kylling
    • pølsehorn
      Pølsehorn
    • banankage
      Banankage med chokolade

    Se flere opskrifter →

    Gratis video-guide

    Sådan vælger du det rigtige fotoudstyr, som begynder (uanset budget), så du kan tage blændende gode billeder med det rigtige fotoudstyr fra start.

    SE MED NU >>

    Footer

    ↑ Til toppen

    Kontakt

    • Kontakt
    • Services
    • Annoncering
    • Kurser
    • Kogebog

    Nyhedsbrev

    Gør som +25.000 andre og kom med på holdet!
    Få nye opskrifter, guides og sprøde tilbud.
    Klik her og tilmeld dig

    Info

    • Opdater privatlivsindstillinger
    • Cookie- og privatlivspolitik
    • Købs-og handelsbetingelser

    Copyright © 2025 Louiogbearnaisen