
Jeg havde en rest pizzadej, da jeg var i underskud af fyld - sĂ¥ den kom i køleskabet natten over. Noget jeg kun kan anbefale, at gøre nĂ¥r du laver pizza Det giver en lækker smag til bunden.
Idag kom resterne af fyldet i dejen og resultatet blev virkelig godt, nĂ¥r jeg selv skal sige det.
Madbrød er bare genialt til alle dagens mĂ¥ltider og kan bruges og varieres pĂ¥ utallige mĂ¥der.
..Og sĂ¥ er jeg ret vild med mine nye forme til brød og kager.

Ingredienser
Dej
- 25 g gær
- 6 dl vand
- 2 tsk salt
- 4 spsk olivenolie
- 1,5 dl fuldkornshvedemel
- 900 g Hvedemel tipo 00
Fyld
- 150 g semidried tomater
- 1 hĂ¥ndfuld basilikum
- 1 kugle mozzarella
- Groft salt
- Oregano
- Olivenolie
SĂ¥dan gør du
Dej
- Opløs gæren i vandet. Tilsæt salt, olivenolie og grov melet og rør godt.
- Dernæst tilsættes hvedemelet lidt efter lidt, mens der røres. NĂ¥r dejen bliver sej, æltes den indtil den er smidig og blød.
- Kom den tilbage i skĂ¥len og lad den hæve tildækket i 1 time.
- Brug ⅔ dele til pizza. den sidste ⅓ pakkes i en stor frysepose. Kom dejen i køleskabet og lad den ligge natten over.
Brødet
- Dejen tages ud pĂ¥ et meldrysset bord, hvor den hviler 30 min.
- Imens afdryppes de semidried tomater, inden de blandes med frisk basilikum.
- Flad dejen lidt ud og fordel fyldet herpĂ¥.
- Med fingrene foldes dejen sammen, og dejen æltes/prikkes forsigtig, indtil fyldet er fordelt i hele dejen. Det kan være lidt svært, sĂ¥ hav lidt tĂ¥lmodighed.
- Del dejen i stykker, hvis du vil have smĂ¥ brød - du kan evt. sætte dem side om side og fĂ¥ et brydebrød eller komme dem i fine forme.
- Hvis du vil have et helt brød, formes brødet aflangt og snoes et par gange om sig selv.
- Kom det pĂ¥ en bageplade med papir. Mozzarellaen rives i mindre stykker, som stoppes ind i snoningerne pĂ¥ brødet.
- Lad det hæve, mens ovnen varmer til 250 grader.
- Drys brødet med salt, oregano og nogle stænk olivenolie. Kom det i ovnen og skru ned til 225 grader.
- Bages i ca. 25 min indtil det er sprødt og gyldent. Lad det afkøle pĂ¥ en bagerist - spises gerne lunt.
- Kan fryses.
Min kogebog er pĂ¥ hylderne!Klik her og se min kogebog med nemme alt-i-en aftensmad (med minimal opvask) til travle hverdage og weekender.

















Mia
Hej Louise :-)
Er lige kommet til her pĂ¥ din dejlige blog - sikke megen inspiration :-) Glæder mig til at komme igang med dine lækre opskrifter :-) Har du nogle webshops du vil anbefale nĂ¥r det gælder køkkenting og sjove ting som fx dine flotte forme ovenfor?
Kh Mia
Loui&bearnaisen
Tusinde tak, Mia :) Formen er faktisk bare købt i Netto - her finder jeg ofte fine forme. Ellers er jeg tilhænger af kunst&køkkentøj som laver lækre basis køkkenting :) SĂ¥ ja, bruger ikke sĂ¥ meget webshops, men er sikker pĂ¥ der findes en del med fine forme :)
sonja jensen
hvad er semidried tomater?
M
Dejlig inspiration! Her er bĂ¥de forme og masser af mel pĂ¥ lager. God pĂ¥ske!
Loui
Hej
Tak :)
Det er bare med at udnytte - hjemmebag i pĂ¥sken skal der til :)
Mange hilsner
Louise